Laskin hiilijalanjälkeni Helsingin Sanomien laskurilla. Olin joku superparasilmastoguru, vaikka liiottelin tahallaan vastauksissani. Kuitenkaan pitkiä suihkuja ja suurehkoa sähkönkulutusta lukuunottamatta en tee oikein mitään, mikä laskurin mukaan edistäisi ilmastonmuutosta. Se johtuu siitä että olen usein rahaton. Ei yksinkertaisesti ole mitään millä kuluttaa.

En halua omalla kohdallani puhua köyhyydestä, sillä mielestäni se on loukkaus oikeasti köyhiä kohtaan. Minulla on varaa pitää katto pääni päällä, syödä joka päivä lämmintä ruokaa, maksaa bussit ja puhelinlaskut, pestä pyykkiä, pestä hiukseni neljä kertaa viikossa, ja vielä ostaa joskus meikkejä, hiusväriä ja kynsilakkaa. Lisäksi käyn paljon ulkona, poltan tupakkaa ja ostan ylihintaisia kahvikupillisia. Pystyisin elämään paljon niukemminkin. Silti luulen, että vaikka minulla olisi paljon rahaa, en varmaan osaisi muuttaa elämäntyyliäni. Haaveilen lähinnä, että "sitten aikuisena" olisi varaa ostaa välillä levyjä, ja että kaupassa ei tarvitsisi ottaa aina Xtraa, Rainbowta, ja Euroshopperia. Olen kuitenkin valmis siihenkin :D

No, tuollaiset testit eivät tietenkään ole todenmukaisia, ja maalaisjärjelläkin ymmärtää että turha kuluttaminen edistää ilmastonmuutosta. Lisäksi olen huomannut kuluttamisen aiheuttavan hyvin helposti tunteen, että mikään ei riitä. Jos ei yksinkertaisesti ole varaa mihinkään uuteen (ja pääsee asian yli), on helpompi iloita vaikkapa vaatteista jotka jo omistaa, sekä tietysti ilmaisesta musiikista :)